Zum Thema "Anerkennung" von im Schisma gewirkten "Sakramenten" gibt's ein paar Passagen in einem Interview, das Metropolit Hilarion unlängst gab. Daraus:
Did you discuss the recognition of ‘sacraments’ administered by schismatics? What is your attitude to this issue?
- ... The Church does not recognize and cannot recognize as grace-giving and salvific any ‘sacraments’ including Baptism administered in a schism. This is a common point of view confirmed by many testimonies of the church Tradition. ‘Recognition of schismatics’ sacraments’ is an altogether improper expression which can be only misleading. The point here is not a diplomatic manifestation of politeness but attempts to impose on the Orthodox the recognition of a real presence of saving grace outside the Church. For the Church, the authenticity of Sacraments is a matter of salvation. It is impossible and senseless to speak of ‘recognition of sacraments’ administered by schismatics who stay outside the Church and have no communion with her.
...the Church can breathe a grace-giving power into the graceless actions of the schismatics and to inform with grace what had been only an empty and graceless form. In other words, the question of recognizing schistatics’ sacraments is not posed at all out of context of their return from the schism.
Wohlgemerkt sagt er das im Kontext der Schismatiker in der Ukraine, nicht etwa der Anglikaner oder anderer Gruppierungen, welche nicht nur irgendwie und mit irgendwem im Schisma sind, sondern teilweise andere Glaubensinhalte haben.
Das ist bis hin zum Zweifel an der Sinnhaftigkeit der Wendung "Anerkennung von Sakramenten" genau das, was wir hier in diesem Thread (und in anderen) die ganze Zeit einheitlich vertreten.
Mit anderen Worten: Auch die Sakramente der römisch-katholischen Kirche gelten als "leere und gnaden-lose Akte"?
...the Church can breathe a grace-giving power into the graceless actions of the schismatics and to inform with grace what had been only an empty and graceless form.
Bemerkenswert, daß hier von Gott mit keinem Wort die Rede ist, nur von der Kirche... Das widerspricht unserem Sakramentsverständnis schon ganz entschieden, in dem Gott der zuerst Handelnde ist.
Deine Bemerkung rührt daher, daß es für Dich von Vorteil ist, Gott und Kirche auseinanderzudividieren ("...nur ... Kirche"), und nicht daher, daß Du angeblich im Gegensatz zum Metropoliten ein rechtes Sakramentsverständnis hast.
Nietenolaf hat geschrieben:Deine Bemerkung rührt daher, daß es für Dich von Vorteil ist, Gott und Kirche auseinanderzudividieren ("...nur ... Kirche"),
Wenn Du recht hinsiehst, wird Dir auffallen, daß ich gerade das nicht tue.