Erich_D hat geschrieben:Vorerst ein Eingeständnis: ja, mit meiner ersten Reaktion auf Uwe Schmidts Posting, in dem er Goldhagens Name in den Ring - die Diskussion - warf, habe ich überzogen. Ich neige mitunter zu plastischer Formulierung, hier aber war ich zu scharf. Diese Schärfe entsprang einem Ärger, der nicht Goldhagen, sondern Uwe und seiner Agitation gegen den Jesuitenorden geschuldet war. Die Formulierung bedaure ich, habe sie eigentlich bald nach dem Absenden bedauert, da dann aber bereits Beiträge darauf Bezug nahmen, ließ ich sie stehen.
Die Formulierung bedaure ich, in der Sache aber halte ich meine Kritik aufrecht. Goldhagen ist kein Historiker (ist er übrigens tatsächlich nicht, sondern Politologe), und obwohl er im Effekt als solcher auftritt, letztlich beansprucht eine geschichtliche Aussage zu treffen, arbeitet und argumentiert er nicht als Historiker. Es würde nichts bringen, wollte ich nun meine Argumente gegen ihn auflisten. Für beth wäre damit ja doch nur der Nachweis erbracht, dass ich eben doch, meinen Beteuerungen zum Trotz, ein unverbesserlicher Antisemit bin. Aus diesem Grunde bringe ich nicht meine Stimme zu Gehör, sondern jene von Rabbi David G. Dalin, Visiting Fellow an der Universität Princeton, Autor und Co-Autor mehrerer zeitgeschichtlicher Werke mit Bezug auf das Judentum (The Presidents of the United States & the Jews; The Pius War: Responses to the Critics of Pius XII; in Arbeit: Two Popes and the Jews: Pius XII and John Paul II).
Die von mir mir zitierten Ausschnitte sind im Magazin "The Weekly Standard", Volume 008, Issue 21, unter dem Titel "History as Bigotry. Daniel Goldhagen slanders the Catholic Church" erschienen. Sie sind eine kritische Auseinandersetzung mit Goldhagens Buch "A Moral Reckoning. The Role of the Catholic Church in the Holocaust and Its Unfulfilled Duty of Repair".
Das sind nur einige kurze Zitate aus einem längeren Artikel, der eine vernichtende Abrechnung mit einem Werk ist, dass im Verständnis von Rabbi Dalin kein Geschichtswerk oder eine kritische Aufarbeitung von Antisemitismus und Antijudaismus im christlichen Glauben ist, sondern nichts weiter als ein Pamphlet, das selbst minimale Ansprüche an ein wissenschaftliches Werk nicht erfüllt. Der ganze, recht lesenswerte Artikel hier: History as Bigotry.Rabbi David G. Dalin hat geschrieben:... In "A Moral Reckoning," Goldhagen's argument is, once again, simplistic. It's dishonest and misleading as well. He identifies Christianity, and particularly the Catholic Church, as the preeminent source of anti-Semitism in the world--ancient, medieval, and modern. While indicting Pius XII as an anti-Semite and a collaborator with Nazi Germany--and ignoring any contradictory evidence--Goldhagen goes on to attribute anti-Semitism to the entire Catholic Church and its leadership, even the present-day Church under John Paul II.
Indeed, the book is so flawed--its facts error-prone, its arguments tendentious, and its conclusion, equating Christianity in its essence with anti-Semitism, both bizarre and dangerous--that most scholars in field have simply tried to ignore it. "Hitler's Willing Executioners" sold very well and was widely praised in its early reviews. "A Moral Reckoning," however, has flopped badly, despite a large publicity effort by which the publisher Knopf tried to recoup its advance. More prepared this time, reviewers have also been considerably less kind to Goldhagen, and the reviews have generally run from lukewarm to outraged. In the Sunday Times, the British historian Michael Burleigh held his nose long enough to brand the book "vile" and "a strip cartoon view of European history."
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He identifies Christianity itself as the source of anti-Semitism and declares, "the main responsibility for producing the all-time leading Western hatred lies with Christianity. More specifically, with the Catholic Church." The definition of Jews as Christ-killers, claims Goldhagen, goes back to the origins of Christianity. Indeed, it is still central to Catholic thought today, and it has an "obvious integral relationship to the genesis of the Holocaust."
As the Jewish scholar Michael Berenbaum has noted, Goldhagen "omits all mention of the countervailing traditions of tolerance" within Roman Catholic thought, past and present. He also misrepresents the thought of those early Church leaders who advocated a tolerant attitude toward the Jews. Goldhagen's misrepresentation of St. Augustine's views of Jews and Judaism is especially appalling. As Ronald Rychlak has noted, Goldhagen's exposition on St. Augustine "is little more than a crude and contemptuous canard." Similarly, Goldhagen's unsubstantiated claim that "there is no difference in kind between the Church's 'anti-Judaism' and its off-shoot European anti-Semitism" is as unsubtle a statement as someone who claims to be a historian could possibly make.
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In short, Daniel Jonah Goldhagen's polemic against Pius XII, John Paul II, and the Catholic Church fails to meet even the minimum standards of scholarship. That the book has found its readership out in the fever swamps of anti-Catholicism isn't surprising. But that a mainstream publisher like Knopf would print the thing is an intellectual and publishing scandal.
Schon erstaunlich, wie sich demokratische Juden (GOLDHAGEN) und republikanische Juden (die Neocons vom WEEKLY STANDARD) gegenseitig zerfetzen.....was wird da eigentlich gespielt?